مد و استایل

لباس حرير مردانه

لبس حرير و ذهب براي مرد

بحث ديگري كه در مكاسب در ذيل تزيين مطرح شده است. لبس الذهب و الحرير براي مرد است. و همينطور تختم بالذهب براي مرد است. اينكه مرد لباس حرير و يا طلا بپوشد. و با حرير و طلا خودش را بيارايد و زينت بكند و يا اينكه انگشتر طلا را استفاده بكند. اين هم يك بحثي است كه در بين فقها مشهور و مطرح است. بحث مبسوط اين در همان كتاب الصلوه آمده و ما هم در حد طرح موضوع به اجمال و اختصار اينجا اشاره اي به مسأله مي كنيم. و تفصيلش در آنجاست. گرچه عرض كرديم اينها همه حقش اين است كه به طور مستقل و در غير كتاب الصلوه در يك جاي مستقلي بحث شود. ولي در هر حال اينجا اشاره اي هم به اين بحث بكنيم. در اينجا سه موضوع هست، يكي تختم به ذهب است كه ادله خاصه اي دارد. كه انگشتر طلا را به دست كردن، انگشتري كه حلقه آن طلا باشد و يا نگينش طلا باشد. انگشتري كه يكي از اجزاي آن طلا باشد.

يك بحث در مورد لفظ يا تزيين به طلا است براي مرد و يكي هم لفظ يا تزيين به حرير است براي مرد. اين سه عنوان است كه در روايات وارد شده است. يك نكته اي كه در مقدمه بايد به آن توجه داشت اين است كه لفظ ذهب و حرير از موانع صلوه است. و از حيث مانعيت اينها براي صلوه و به همين مناسبت در كتاب صلوه ذكر شده است. اما علاوه بر اين حكم تحريمي مطلق هم دارد. يعني دو حكم راجع به هر سه موضوع است. يكي تختم به ذهب، يكي لفظ ذهب، يكي لفظ حرير، اينها في حد نفسه يك حرمت تكليفي دارد. و يكي هم حكم وضعي دارد كه عبارت است از مانعيت لصلوه، به مناسبت همين حكم دوم كه مانعيت لصلوه باشد در كتاب صلوه مطرح شده و به مناسبت تكسب به محرمات در اينجا بحث شده است. منتهي بحث مانعيت لصلوه نه ملازمه با نجاست دارد. نه ملازمه با حرام بودن دارد. بعضي از محرمات است كه مانع للصلوه نيست. كما اينكه بعضي از موانع صلوه است كه محرم نيست. مثلاً موي گربه مانع است، ولي حرام نيست. اگر كسي لباسي از موي گربه بپوشد. مانعي ندارد ولي مانع للصلوه است.

نسبت مانعيت و نجاست و مانعيت و حرمت :

هميشه اينطور نيست كه مانعيت و حرمت و مانعيت و نجاست جمع بشود. در باب مانعيت و نجاست آنجا هم عموم و خصوص من وجه است. ممكن است نجسي باشد مثلاً خون كمتر از درهم باشد. با اينكه نجس است و در نماز هم هست. ولي مانع نيست. يا محمول نجس اگر در حد ساتر نباشد، مانع نيست. بنابراين گاهي مي شود نجس در نماز باشد و مانع نباشد. كما اينكه موانع صلوه ما داريم كه نجس نيست. از حيث ديگر مانعيت است. مثل ذهب و اينها، پس بين مانعيت عن الصلوه به عنوان يك حكم وضعي و نجاست عموم و خصوص من وجه است. همانطور كه بين مانعيت و حرمت تكليفي استفاده از چيزي آن هم عموم و خصوص من وجه است. ممكن است استفاده از چيزي در نماز حرام باشد، ولي مانع نباشد. مثلاً يك چيز غصبي كه در حد ساتر باشد. بنابر يك نظريه برداشتن اين حرام است، ولي مانع از صلوه نيست. كما اينكه چيزهايي داريم كه مانع از صلوه هستند و حرام نيستند. مثل موي گربه و امثال اينها كه ممكن است كه لباس هم درست بكنند. ولي حرمتي در آن نيست.

بحث اول: اصل حرمت تختم به ذهب

اين ادله معتبري دارد و در كتاب الصلوه در ابواب احكام ملابس رواياتش در آنجا آمده و روايات معتبر دارد. و بحثي در اصل اينكه تختم به ذهب حرام و مانع است. از صحت ثلاثه اين بحثي نيست روايات معتبري دارد. اين يك مورد كه بحثي در آن نيست.

اصل حرمت لفظ حرير و ذهب:

 روايات متعددي وجود دارد. درواياتي كه آنجا آمده كه لباس ذهب و حرير را نپوشيد، البته براي مردها مي گويد. ذهب زينت الجنه و زينت النساء هست. و براي رجال ممنوع است كه اينها را بپوشند يا تختم بكنند. در مورد حرير محض هم همين است. اين هم روايات معتبري دارد كه مي بينيد. كه چون روايات متعدد و معتبر هست خواندنش خيلي مهم نيست. اما بحث مهمي كه در اينجا مطرح است و ما طرحش مي كنيم.

عناوین طلا و حرير:

 در طلا و حرير دو عنوان داريم، يكي لفظ است كه پوشيدن است و يكي تزين داريم. تزين به حرير و ذهب با تلبس به ذهب و حرير لباس پوشيدن ذهب و حرير دو عنوان است. كه بين اين دو عنوان عموم و خصوص من وجه است. براي اينكه گاهي هست كه لباسي از طلا يا حرير درست كرده كه عرفاً به آن مي گويند اين لباس طلا است، يا لباس حرير است. و روي لباس هم پوشيده و با عنوان يك لباس فاخر و ارزشمند و زينت آن را استفاده مي كند. اين جايي است كه هم مي گويد لباس طلا و حرير پوشيد. و هم گفته مي شود كه خودش را به اينها آراست. و خودش را با اين لباش حرير و ذهب زيبا كرد. اين محل اجتماعشان است. اما اين دو عنوان پوشيدن لباس ذهب و حرير با زينت كردن به آنها هميشه ملازم نيستند. بلكه بينهما من وجه است. براي اينكه گاهي از دو طرف ماده افتراق داريم. گاهي هست كه تزين به حرير و ذهب هست ولي لفظ و پوشيدن نيست. دندانش را طلا كرده يا اگر بگوييم صدق لفظ نمي كند، مثلا قيطان حاشيه لباسش را حرير كرده است. به هر حال يك مواردي است كه تزين است، ولي پوشيدن نيست. همانطور كه گاهي پوشيدن است، ولي تزين نيست. مثل اينكه كسي سردش است زير لباسش، لباس حريري پوشيده و كسي هم نمي بيند. و هيچ كس برداشت تزين نمي كند نه او قصد تزين دارد، نه كسي تلقي تزين دارد. يا مثلاً در يك نمايشي شركت كرده است. به عنوان شركت در نمايش آن را پوشيده، ولي عنوان تزين ندارد.

تلازم بین مانع و حرام:

 چيزي كه مانع از صلوه است و چيزي كه تكليفاً حرام است. اين ملازمت دارد، هماني كه حرام است، مانع هم است. هماني كه مانع است، حرام هم است. اما موضوعي كه حرمت به او تعلق گرفته است تزيين به ذهب و حرير است. يا پوشيدن لباس ذهب و حرير است. اين حرام و مانع است. يا اينكه تزيين است، يا اينكه لفظ و پوشيدن است.

ملاك حرمت تزيين به ذهب و حرير:

 در اينجا چهار احتمال وجود دارد.

احتمال اول: پوشيدن ذهب و حرير

 اين است كه بگوييم ملاك حرمت و موضوع حرمت همان پوشيدن است. اين يك احتمال است كه مثل آقاي خوئي و اينها همين را قائل هستند. كه موضوع حرمت پوشيدن ذهب و حرير است.

احتمال دوم: تزيين به ذهب و حرير

اين است كه موضوع حرمت و مانعيت تزيين به ذهب و حرير است. اين هم يك احتمال است.

 احتمال سوم: جمع پوشيدن و تزيين

اين است كه موضوع جمع اين دو است. پوشيدني كه در مقام زينت باشد، عرفاً بگويند زينت هم است. والاّ اگر پوشيدن صدق بكند، ولي زينت نباشد. يا زينت باشد، ولي پوشيدن صدق نكند. اين حرمتي برايش مترتب نيست. و مانعيتي ندارد.

احتمال چهارم: لفظ يا تزيين

 اين است كه احدهما حرام است. لفظ يا تزيين، نه جمع به نحو واو، بلكه به نحو أو يكي از اين دو تا كه بود حرام است.

بحث تكسب به لباس ذهب وحرير:

تكسب به خاتمي كه از ذهب تعيين شده، يا لباس ذهب و فضه، در اينجا اگر انگشتر ساز يا انگشتر فروش، انگشتر را مي سازد، ولي مشترك بين زن و مرد است. يا لباس حرير و طلا مي دوزد و مشترك است، بين زن و مرد، اين مانعي ندارد. مگر اينكه يقين داشته باشد كه با ساختن او و با فروش او مردي از آن استفاده حرامي مي كند. اگر يقين داشته باشد از باب اعانه بر اثم حرام است. بنابر آنچه كه ما گفتيم. اما وقتي يقين به اين مسأله ندارد، و در حد احتمال است، طبعاً درست كردن و فروختن كه هر دو تكسب به اين است مانعي ندارد. اين در آنجايي كه مشترك باشد. اما اگر لباس ذهب و حريري ويژه مردانه مي بافد و مي دوزد و مي فروشد. يا انگشتر طلايي كه خاص مردان است مي سازد و مي فروشد. اين در انگشتر هر چه بگوييم مطلقاً است. در لباس اگر كسي بگويد مطلق لفظ اشكال دارد نه تزينش، كه ظاهر مثل آقاي خوئي و اينها است. اين اقدامات كه در ساختن و فروختن باشد. حرمتش مبتني بر قاعده اعانه بر حرمت اثم است. مثل آقاي خوئي و آقاي تبريزي اينها را حرام نمي دانند. نه دوختنش و نه بافتنش و نه ساختش و نه فروشش، براي اينكه اينها فقط اعانه بر ظلم را حرام مي دانند. اعانه بر اثم را حرام نمي دانند. اما در نظر كساني كه ما تمايل به اين داشتيم كه اعانه بر اثم حرام است. در اين چيزهاي ويژه اگر بداند كه از آن استفاده در مقام تختم و لفظ مي شود اشكال دارد. اما اگر نداند. دو شرط داشتيم نداند، چون گاهي ممكن است بافته بشود. ولي به عنوان چيز زينتي در خانه نگه دارند. الان لباسهاي سنتي مي بافند كه در ويترين نگه مي دارند. اگر يقين نداشته باشد كه از آن استفاده در پوشش يا زينت بشود. مانعي ندارد. يا اينكه نهايتاً و لو اينكه او هم انجام داد و آنوقت هم اعتماد داشت كه بناست اين استفاده بشود. ولي اين استفاده نشد، توي موزه رفت. باز هم اين يك تجري كرده حرام نيست. چون گفتيم حرمت اعانه بر اثم فعليتش متوقف است بر ترتب آن اثم بر اين كار في الواقع بايد آن حرمت دنبال اين انجام بشود. و دوم اينكه او هم بداند. اگر يكي از اين دو تا نباشد يا حرمت نيست يا منجز نيست. و لذاست كه ما اينجا دليل خاصي در تكسب به لباس ذهب و حرير يا خاتم ذهب للرجال، بلكه اين طبق قواعد عامه بايد تعيين تكليف بشود. قواعد عامه هم همين دو تا عرضي است كه مطرح شد. كه اگر اينها حالت مشترك دارد. يعني قواعد عامه اينطور است كه اگر كسي بگويد اعانه بر اثم حرام نيست. مطلقا در اين صور حرام نيست. اگر بگويد اعانه بر اثم حرام است در آنجايي كه بداند كه مرد از اينها استفاده مي كند. ويژه مرد و زن بودن فرقي نمي كند. بداند كه مرد مي خواهد از اينها استفاده بكند. و در عمل هم مرد از اينها استفاده بكند. اين از باب حرمت اعانه بر اثم حرام مي شود. اما اگر او اين را نمي داند. يا اگر مي داند كه اين به عنوان زينت در موزه حفظ مي شود. نه به عنوان زينت و پوشش، مانعي ندارد.

بحث تشبه رجال به نساء و نساء به رجال:

اين هم از مباحث بسيار مهم و مورد ابتلا است. آيا اين جايز است؟ يا جايز نيست؟

در اين بحث تشبه چند مقدمه اي ذكر مي كنیم تا وارد بحث شويم.

 مقدمه اول: سابقه دار بودن بحث تشبه

 اين است كه بحث تشبه از مباحثي است كه سابقه دارد. بحثي نيست كه تازه پيدا شده باشد. از همان اعصار قديم بحث در كتب فقها مطرح بود، هم در كتب فقهي عامه و هم در خاصه بحث شده است. سرش هم اين است كه اين موضوع در خود روايات بحث شده است. يعني كلي روايت دارد. و لذا اين بحث نو پديدي نيست. بحث سابقه دار و كهني است. و از همان صدر اول در كتب فقهي و روايات هم در روايات هم در كتب فقهي سابقه دار است.

مقدمه دوم: تأثيرعرف و زمان و مكان در تغيير و تحول حكم

اين است كه اين تشبه همانطوري كه در تشبه كفار و اينها هم گفتيم. يك مفهومي است كه به لحاظ مفهومش، واحد ثابت است. اما از لحاظ مصداقي متغيير است. و عرفها و زمان و مكان در اين مصداقها تأثير خيلي تامي دارد. ممكن است پوشيدن لباسي يا كفشي يا كلاهي يا چيز ديگري در يك زماني ويژه مردان باشد. يا ويژه زن باشد. و لذا پوشيدن جنس مخالف آن لباس مصداق مي شود براي تشبه نساء به رجال يا رجال به نساء، ولي همان لباس در يك فاصله زماني مشترك مي شود. يا بالعكس مي شود. در اينجا تحول مصداقي واقعيتي است كه وجود دارد و حكم هم تابع صدق در يك عرفي است. و لذا هم در عمود زمان اين تشبه رجال به نساء به خاطر اينكه لباس زن و مرد تفاوت پيدا مي كند تحول پيدا بكند. و هم مي تواند در امكنه متعدد اين وضع متفاوت باشد. در بعضي كشورهاي آفريقايي مردان هم دامن مي پوشند. آنجا دامن لباس زن نيست. مرد هم دامن مي پوشد. ولي در عرف اروپايي و آسيايي دامن كاملاً لباس زنانه است و لباس مردانه نيست. و لذاست كه هم زمان، هم مكان و عرفهاي متفاوت در اينكه لباسي ويژه زن باشد يا ويژه مرد باشد يا مشترك باشد. دخالت دارد. از باب اينكه هر موضوعي در حكم تأثير دارد. و به خاطر تحول آنها حكم هم تحول پيدا مي كند. نه اينكه بالذات حكم تحول پيدا بكند. نه حكم به تبع موضوع تحول پيدا مي كند.

مقدمه سوم: حكم تابع عرف غالب

این است که اگر كسي تشبه را حرام دانست. اولين كساني كه دست به پوشيدن لباس زن يا مرد مي كنند. مرتكب حرام شده اند. چون هنوز اين عرف غالب نيست. اين عرف غالب اگر ابتدا كه هنوز شكل نگرفته كسي مي پوشد. چون عرف غالب نيست. آنهايي كه اين رسم كرده اند كار حرام مي كنند. ولي بعدها چون عرف غالب مي شود حلال مي شود. مثل اينكه در ساعت مچي براي طلبه يك وقتي خلاف مروت بود. ولي بعد از اينكه همه اين ساعت مچي را مي بندند. اوليها  خلاف مروتي انجام دادند، ولي وقتي متعارف شد مانعي ندارد. اصولاً يك قاعده كلي فقهي است و آن قاعده اين است كه در جاهايي كه حكم روي عنوان عرفي آمده كه تابع اغليت و رواج يك امري در ميان جامعه است. اين در آغاز اشكال دارد. ولي در ادامه كه غالب و رايج شد اين اشكال مرتفع مي شود.

خواندنی ها


سبک زندگی

مهمترین نکات دوران نامزدی

دوران نامزدی یکی از خاطره انگیز ترین و به یاد ماندنی ترین دوران های زندگی هر آدمی است؛ دورانی که در آن زن و مرد با شور و شوق فراوان با هم آشنا میشوند و برای آینده مشترکشان زمینه سازی میکنند. اما باید شیوه درست رفتار در این ایام را دانست و نباید با برخی کارها شیرینی آن را به کام تلخ کرد. دوران نامزدی دورانی است که خواستگاری انجام شده، شیرینی خورده شده و همه روزهای خوش را به انتظار نشسته اند ...

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه کامل “پیراشکی”

“پیراشکی” یک شیرینی خوشمزه و نام آشنا که طرز تهیه آسان و همچینن با حداقل مواد را دارا می باشد.

ادامه مطلب
فرهنگ و هنر

آرامگاه این مشاهیر ایرانی خارج از ایران است

در میان مشاهیر ایرانی آرامگاه ابدی برخی خارج از مرزهای ایران قرار دارد که در این مطلب مروری بر این چهره های سرشناس فرهنگ و ادب داشته ایم که توصیه میکنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه “کوفته قلقلی” با گوشت چرخ کرده

“کوفته قلقلی” در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار میگیرد. و با برنج، پاستا و نان سرو میشود.

ادامه مطلب
 روانشناسی

ایجاد عزت نفس در کودکان با راهکار ساده و موثر

اگر کودک شما از کاهش عزت نفس رنج می‌برد، شما باید به او کمک کنید. در حقیقت این والدین هستند که باید با روش‌های کاربردی به ایجاد عزت نفس در کودکان کمک کنند.

ادامه مطلب
اخبار

جزئیات و شرایط کامل آزمون استخدامی آموزش و پرورش

پنجمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی از امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 97 آغاز میشود. شرایط و ضوابط استخدامی آموزش و پرورش در سال 97 اعلام شد.

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه “سالاد سبزیجات”

“سالاد سبزیجات” از سبزیجات فوق العاده مقوی و خوشمزه تهیه شده و با سس گرم مخصوص آن، سالاد را سرو نمایید.

ادامه مطلب
سایر

مجلل ترین تالار عروسی تهران

ما در برگزاری مراسم عروسی همیشه دنبال بهترین ها هستیم ، یکی از مواردی که خیلی به آن توجه داریم انتخاب یک تالار عروسی شیک و مناسب است که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت و امکانات عالی باشد ، ما در این مطلب بهترین تالار های عروسی تهران را به شما عروس و داماد های عزیز تهرانی معرفی می کنیم ...

ادامه مطلب
سایر

محضر ازدواج شیک در تهران

محضر ازدواج و دفتر ثبت ازدواج یکی از قسمت هایی است که در اوایل ازدواج به آن نیاز داریم تا ازدواج خود را به صورت رسمی در محضر های ازدواج یا دفاتر ثبت ازدواج ثبت کنیم ، ما در این مطلب بهترین محضر ازدواج تهران و بهترین دفتر ثبت ازدواج در تهران را به شما معرفی می کنیم ...

ادامه مطلب

سراسر وب

مد و استایل

هزینه متوسط لباس ساقدوش

زوج‌ها امروزه تاکید زیادی بر این دارند که مراسم عروسی آن‌ها منسجم و برازنده به نظر برسد. همه چیز در مورد تکمیل عروس و اضافه کردن به زیبایی‌شناسی عروسی کلی با رنگ‌ها و بافت‌های ساقدوش عروس است . بنابراین زوج‌های ایرانی چقدر مایل به صرف لباس ساقدوش عروس هستند ؟ هزینه متوسط چقدر است ؟

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه کباب گوشت گوساله با سبزیجات

اگر علاقمند به غذاهای کبابی هستید در این بخش برای شما دستور طبخ کباب گوشت گوساله با سبزیجات را در نظر گرفته ایم.

ادامه مطلب
سبک زندگی

آتلیه عروس داماد

در مهمترین روز زندگی شما عزیزان یکی از مهمترین کارها زیبا به تصویر کشیدن روز عروسی می باشد ، ما در وبسایت بلاک مگ با استفاده از تخصص ، تجهیزات و فناوری روز با داشتن بهترین تیم حرفه ای از فیلم بردار و عکاس به شما در زمینه مراسم عروسی کمک می کنیم ...

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه “خورش ماست اصفهانی

یکی از غذاهایی که مردم اصفهان با شرایط زیستی خاص خود طبخ می کنند، حلیمی است به نام خورش ماست. در این مطلب آموزش “خورش ماست اصفهانی” را برای شما در آشپزخانه بلاک مگ در نظر گرفته ایم.

ادامه مطلب
سبک زندگی

رزرو تالار عروسی

یکی از مهم ترین دغدغه های هر عروس و داماد رزرو کردن تالار عروسی برای مراسم عروسیشان است که استرس های زیادی به عروس و داماد وارد می کند ، وبسایت بلاک مگ جهت راحتیه کار شما عروس و داماد های عزیز سیستم رزرو تالار عروسی را در اختیار شما قرار داده است و شما می توانید در هر نقطه از ایران تالار عروسی خود را طبق شرایط خود پیدا کرده و به راحتی تالار عروسی مورد نظر را انتخاب و از طریق فرم مورد نظر رزرواسیون تالار عروسی را انجام داده ...

ادامه مطلب
سبک زندگی

زندگی پس از طلاق را به آرامش برسان

پس از طلاق همه چیز برای شما درهم ریخته و درگیر کننده است ، افکار و احساساتتان به سمت و سویی می رود و شما را به زندگی مشترک گذشته باز می گرداند در این شرایط باید اینطور رفتار کنید.

ادامه مطلب
دانش و فناوری

روش باز کردن قفل دستگاههای اندرویدی بدون رمز

هر چه گذاشتن رمز برای تبلت و گوشی های پیشرفته متفاوت تر می شود امکان فراموش کردن و قفل شدن آنها نیز بیشتر می شود. راهکارهای مختلفی وجود دارد که می توانید قفل دستگاههای اندرویدی را بدون رمز باز کرده و ارد شوید.

ادامه مطلب
 روانشناسی

اصول زندگی مشترک

هنگام ازدواج دو نفر غریبه از دو خانواده متفاوت، با دیدگاه های مختلف شاید هم با مذاهب متضاد، تصمیم میگیرند با هم زندگی کنند. طبیعتا این تفاوت ها، اصطکاک هایی را در زندگی مشترک بوجود می آورد که میتوانند مشکلات فراوانی را منجر شوند. پس باید بدانیم چگونه رفتار کنیم و کاری کنیم که ...

ادامه مطلب
 خودرو

اجاره ماشین عروس در تهران

ماشین عروسی و تزیین آن به بهترین شکل ممکن آرزوی هر عروس و دامادی برای روز مراسم عروسیشان می باشد ، اجاره ماشین عروس شاید برای اکثریت جامعه که در سطح مالی نرمالی هستند کاری سخت باشد به همین خاطر باید دنبال آژانس های اجاره ماشین عروس گشت ، ما در این مطلب بهترین آژانس اجاره ماشین عروس در تهران را به شما معرفی می کنیم ...

ادامه مطلب

مطالب جالب

سبک زندگی

خیانت در ازدواج

خیانت یکی از مسایلی است که در سالیان اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با پیشرفت و شهری شدن بیشتر زندگی ها و شکسته شدن برخی تابو ها، حالا فرصت بیشتری برای صحبت راجع به این موارد وجود دارد. اکثرا تصور بر این است که این مرد ها هستند که خیانت میکنند، اما خانم ها نیز خیانت میکنند ...

ادامه مطلب
 آرایش و زیبایی

میکاپ عروس ماندگار و ثابت

حتی اگر شخص دیگری در روز بزرگ عروسی خود میکاپ عروس را انجام دهد , کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که در تمام طول روز میکاپ عروسیتان تازه باقی می‌ماند . ما در این پست راه ها و روش های تازه باقی ماندن میکاپ عروسی را در طول روز به شما می آموزیم ...

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه کباب ساتای مرغ

کباب ساتای مرغ ، غذایی استوایی با مرغ کبابی به همراه سس تند بادام زمینی است.

ادامه مطلب
 آرایش و زیبایی

آرایشگاه عروس

یکی از بحث های مورد علاقه ی عروس خانم ها پیدا کردن یک آرایشگاه عروس مناسب برای روز مراسم عروسیشان است که یک آرایشگاه عروس خوب دارای ویژگی های خاصی است که در این مطلب ویژگی های یک آرایشگاه عروس مناسب را به شما عروس خانم های عزیز می گوییم تا بهترین آرایشگاه عروس را انتخاب کرده ...

ادامه مطلب
مذهبی

واقعا نماز فرد شراب خوار 40 روز قبول نیست ؟ چرا؟

شراب خواری یکی از گناهان کبیره در دین اسلام است که طبق آیات قرآن و احادیث امامان و پیامبران نماز فرد شراب خوار تا 40 روز مورد قبول خداوند نیست.

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

“تاس کباب” را با این روش بی نظیر درست کنید

تاس کباب خوراک گوشت و سبزیجاتی است که از قدیم بخصوص توسط مادربزرگها طبخ می شده است. گوشتی که برای تهیه “تاس کباب” استفاده می شود بایستی حتما گوشت گوسفندی و ترجیحا دنده باشد.

ادامه مطلب
ورزشی

حرکات ورزشی مخصوص مبتلایان به سندرم پاتلا

سندرم درد پاتلا ممکن است با انجام برخی ورزش های سخت افزایش یابد که باید برای جلوگیری از آن از حرکات ورزشی مناسب و موثر استفاده و درد زانو را کاهش داد.

ادامه مطلب
اخبار

خطری بسیار وحشتناک برای مصرف کنندگان سبزیجات آلوده

مصرف کردن سبزجاتی که با آب آلوده آبیاری (سبزیجات آلوده) شدند، پس از مدتی باعث بروز سرطان می شود.

ادامه مطلب
سبک زندگی

سالمندان در مراسم عروسی

برای بسیاری از ایرانی ها که مراسم ازدواج خود را برنامه‌ریزی می‌کنند، وجود داشتن سالمندان و دوستانشان در مراسم عروسیشان بیش‌ترین اهمیت را دارند . در اینجا ۵ راه برای اطمینان از اینکه مهمانان نسل بزرگ‌تر شما در مراسم عروسی شما اوقات خوشی و زیبایی دارند ، وجود دارد که ما انها را با شما در میان می گذاریم ...

ادامه مطلب